Week of the Dragon - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Anna & Mickey - WaarBenJij.nu Week of the Dragon - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Anna & Mickey - WaarBenJij.nu

Week of the Dragon

Door: annamickey

Blijf op de hoogte en volg Anna & Mickey

17 Februari 2012 | Indonesië, Labuhanbajo

In Padangbai was het onze tweede dag droog en zo'n 40 graden, in Nederland een koudegolf? We konden een lachje niet onderdrukken. Wat een wereld van verschil!

We besloten om toch eerst naar de Gili eilanden te gaan, dat betekende dat ons een 4 uur durend boottochtje naar Lombok te wachten stond, vandaaruit werden we met een busje een stuk omhoog gereden, waar we vervolgens weer een bootje hadden naar Gili Trawangan. Dit zou het drukste van de 3 eilanden zijn, maar zelfs hier was de sfeer erg relaxed. Er zijn geen gemotoriseerde voertuigen, alleen de fiets en paard en wagen. Het centrum van het eiland bestaat voornamelijk uit restaurantjes en duikscholen. Een mooie gelegenheid om onze duikervaring weer even op te frissen! We hebben onze open water gehaald op Koh Tao, en wilden toen eigenlijk al graag onze Advance halen. Maar omdat het zo'n grote uitgave is in een keer toch besloten dat niet te doen. Je kunt het echter bijeen sprokkelen door middel van Adventure Dives, dat zijn losse duiken uit de Advance cursus waar je na afloop een certificaat voor krijgt. Bij 5 heb je je Advance. Zo hebben we op Koh Tao al een nightdive gedaan en hebben we op Gili Trawangan onze deep water dive te pakken. Duiken tot 30m diepte! Leuk om weer een ander gebied te zien, andere vissen, maar weinig kleur doordat er door de diepte zoveel geabsorbeerd wordt. Voor de kleur hebben we besloten een snorkeltochtje te doen rond de andere eilanden. We maakten verschillende stoppen, onder andere bij Turtle Point. Daar zagen we gigantische schildpadden, wauw! Nog even Gili Air aan land gegaan en na nog wat verfrissing terug naar Gili Trawangan.

Eigenlijk waren we na een dag of 5 wel voldoende uitgerust en klaar om door te gaan naar Lombok, maar plotseling werd Anna gevloerd door koorts waren we genoodzaakt om wat langer te blijven hangen. Een doktersbezoekje zorgde echter al snel voor verbetering en we zetten snel onze rit voort naar Mataram, de hoofdstad van Lombok. Het is dat het in de Planet stond, maar anders hadden we nooit geloofd dat dit de hoofdstad was van het eiland. Wat een gat! Met een scooter zijn we de hoogtepunten langsgereden, dat bestond uit 3 tempels. 'Als je 1 tempel gezien hebt op Lombok, dan heb je ze allemaal gezien', aldus een man die ons de weg wees. Na Borobudur stelde het allemaal weinig voor, maar het hield ons in ieder geval weer lekker bezig! We wilden ook nog graag naar Senggigi, een badplaatsje net boven Mataram. Maar ondertussen waren we ook erg gaan twijfelen over Komodo en/of Rinca, wilden we die draken nu wel of niet zien? Het zou een lange rit worden, 24u om van Mataram, Lombok naar Labuanbajo, Flores te komen. Ja, we wilden ze zien. Dus met de scooter dan nog maar even snel een kijkje nemen in Senggigi. Dit bleek een klein maar uitgestrekt kustplaatsje te zijn, een mooie baai, helderblauw water, witte stranden en ook het zonnetje ontbrak niet. Maar na de Bali, de Gili's, was dit eigenlijk het zoveelste paradijslijke strand. Ooh, wat zijn we verwend. Een dagtripje voelde nu als ruim voldoende!

De volgende dag begonnen we aan de lange rit naar Labuanbajo, Flores. Bus, ferry, bus, ferry en 24 uur later waren we in Labuanbajo. Het kwam met bakken uit de hemel zetten, en alles wat we wilden was douchen en eten. En natuurlijk die Komodo tour regelen!

De volgende dag vertrokken we met de boot naar Rinca, en daar lag gelijk bij de pier al zo'n beest op ons te wachten. Gigantisch, wat een kop, en wat een klauwen. In hun bek zitten zoveel soorten bacteriën dat wanneer je gebeten er eigenlijk niet veel tegen te beginnen is. Het enige 'middel' wordt bewaard op Bali, heel logisch als Rinca en Komodo de enige eilanden zijn waar dit dier nog leeft. Maar met een ranger, gewapend met een lange stok, voorop begonnen we aan onze trekking. We kwamen langs de keuken van het hotel, en daarom heen lagen een heleboel komodoveranen. Ze komen af op de geur van het eten maar ze worden hier niet gevoerd. Verder de jungle in kwamen we ze op Rinca niet meer tegen. De volgende dag echter, op Komodo, kwamen we er verschillende tegen op ons pad. Terwijl de Ranger 'm met een stok achter de nek aan de kant hield, sneakten wij voorbij. Naast de komodo dragons waren ook nog genoeg andere dieren te zien, herten, zwijnen, adelaars, kakatu's, apen, en 's nachts vlogen de Flying Foxes over je heen, gigantische vleermuizen! Het is dat de vorm herkenbaar was, anders zou je zo denken dat het grote vogels waren. Rondom Komodo en Rinca waren veel mooie snorkelplekken, en ook daar keken we onze ogen uit!

Tevreden kwamen we terug in Labuanbajo, en na een goede nachtrust beginnen we morgen aan de nog langere terugreis naar Bali.

• 17 Februari 2012 - 14:30

Stefanie:

Jeminee zeg. Wat ben ik jaloers op jullie. Jullie maken zoveel mooie dingen mee!! Wow. Wel warm hoor!!! Hier in Canada is het ook 'warm'. +2 graden. Voor hier in deze tijd is dat nogal warm, haha. Hopelijk kunnen we snel een keertje skypen! xxx

• 18 Februari 2012 - 11:26

Bea:

Wat een reis om de Komodovaranen te zien. Leuk dat jullie dat hebben gedaan. Ik vind het zulke mooie/indrukwekkende beesten. In dat "lachje" over het koudefront las ik toch wat jalouzie... jullie hadden wat graag willen schaatsen op natuurijs!!
    Probeer de rest van je duikcertificaten ook daar te behalen, ik hoorde dat dat hier rond de 800 euro kost.
    Liefs en knuffies.

• 18 Februari 2012 - 13:55

Joey En Miranda:

Wat een leuke avonturen hebben jullie weer beleefd met de komodovaranen tour en het duiken! We blijven jaloers. Hier is het winterse weer wel voorbij. Het schaatsen was leuk, maar dat slaan jullie een jaartje over!
    Geniet lekker van jullie avonturen! Fijne reis naar Bali en veel plezier daar! Tot het volgende verhaal!

Kus